31 oktober 2025

Opslag i IBI løfter det faglige niveau

I oktober 2024 blev der skrevet historie i Danmark, da kiropraktorerne blev de første danske sundhedsprofessionelle, der fik mulighed for at lave opslag i det interregionale billedindeks, IBI. Det markerede enden på 15 års målrettet arbejde af medarbejdere fra Kiropraktorernes Videnscenter og medarbejdere i Region Midt.

Nu er der gået et år siden løsningen trådte i kraft, og for at danne os et indtryk af, hvordan løsningen bliver opfattet og brugt, har vi bedt en praksiskonsulent og nogle brugere om deres indtryk af løsningen.

Region Midt var first movers på muligheden for at lave opslag i IBI. Derfor har vi henvendt os til praksiskonsulent i Region Midt, Jeppe Mølgaard Mathiasen, for at få et overordnet indtryk af, hvordan løsningen er blevet modtaget i regionen.

Opslag i IBI er blevet godt modtaget

- Min generelle opfattelse, som naturligvis også er præget lidt af min egen, er, at det bliver modtaget godt og det løfter det faglige niveau samt troværdigheden overfor patienterne, indleder Jeppe Mølgaard Mathiasen.

- Patienterne er ofte overraskede, hvis man ikke kan se deres sygehusepikrise, billeder eller andet. Derfor virker det også som et fagligt løft, at vi som kiropraktorer har mulighed for at hente billeder og vise dem til patienterne, hvis de f.eks. kun har fået en beskrivelse, som er det de typisk modtager fra egen læge. Muligheden for at lave opslag i IBI er ganske enkelt nødvendig for at udvikling af faget, konkluderer den midtjyske praksiskonsulent.

Løsningen har lettet arbejdet i klinikkerne

Glæden over muligheden for at se billeder i IBI deles af kiropraktor og klinikejer Lars Aagaard fra Rygcenter Viborg og hans behandlere. De har gennem flere år set frem til at få mere ubesværet adgang til det relevante billeddiagnostiske materiale der allerede foreligger på de mange patienter, de er med til at udrede og behandle. Nu hvor IBI kører stabilt, er de blevet virkelig glade for det. På Rygcenter Viborg bruger man IBI flittigt, men har ikke en præcis statistik på hvor mange opslag man laver.

Klinikejer Lars Agergaard uddyber:

- Som kiropraktor, der har været med i mange år, er jeg imponeret over at se hvor meget lettere og hurtigere det med IBI er blevet at få adgang til de billeddiagnostiske undersøgelser, patienterne allerede har fået foretaget.

- At kunne trække eksisterende billeder til skærmen umiddelbart, mens patienten er til undersøgelse i klinikken, er meget værdifuldt. Det fungerer smidigt og sparer især tid i forhold til tidligere, hvor billederne skulle sendes med post, eller rekvireres hvilket indebar ekspeditionstid på den afdeling hvor undersøgelsen var foretaget, før den kunne modtages elektronisk. 

- Den umiddelbare tilgængelighed bidrager i høj grad til formidlingen overfor patienten, hvor det ofte er relevant at synliggøre og afdramatisere de, for patienten, abstrakte fund, de kan have fået beskrevet tidligere og hvilken betydning fundene har, slutter Lars Agergaard.

Også kiropraktor Simon Mathiassen og turnusassistent Paw Meldgaard Jensen er glade for muligheden for at slå op i IBI.

- Ikke alle patienter kan huske hvilke undersøgelser der faktisk er blevet lavet og jer er derfor glad for det hurtige overblik det giver, ligesom det er lettere at sammenholde beskrivelser med de faktiske billeder, fortæller Simon Mathiassen.

 Turnusassistent Paw Meldgaard Jensen fortæller, at som turnusassistent har det været let at lære at bruge IBI og det betyder meget at det er tilgængeligt med få klik via journalen, uden behov for yderligere login.

Ønske om endnu bedre adgang til billeder

Selv om både Jeppe Mølgaard Mathiasen, Lars Agergaard og hans kolleger udtrykker glæde over muligheden for at lave opslag i IBIhar de også ønsker til fremtidig udvikling af løsningen.

- Der mangler stabilitet og ikke alle billeder og beskrivelser er tilgængelige. Det udfordrer selvfølgelig, da man på nogle patienter kan finde mange undersøgelse og på andre virker det ikke, fortæller Jeppe Mølgaard Mathiasen.

- Skulle vi ønske os forbedringer, ville det være at de optagelser, f.eks. MR-scanninger, der er blevet foretaget på privathospitalerne, var lige så let tilgængelige. Som det er nu, må vi rekvirere på "gammeldags" vis, hvilket i sagens natur betyder, at det tager lidt længere tid før vi kan begynde at hjælpe patienterne, supplerer Lars Agergaard. 

Det er udfordringer, der skal løses, men de ændrer ikke ved, at muligheden for at lave billedopslag er blevet godt modtaget og bruges flittigt.