25 september 2025

Hvem føler sig bedst beroliget hos kiropraktoren?

Beroligelse og tryghedsskabende information anses som centrale elementer i behandling af lænderygsmerter. Det handler blandt andet om at skabe tryghed gennem at forklare at smerterne sjældent skyldes noget alvorligt, og at bevægelse er sikkert.

En ny international undersøgelse baseret på data fra dansk kiropraktorpraksis og offentliggjort i European Journal of Pain viser, at patienter med akutte, subakutte eller kroniske lænderygsmerter oplever forskellig grad af beroligelse og tryghed i forbindelse med en konsultation – og at det i nogen grad hænger sammen med deres baggrund og forventninger.

Derfor opfordrer forskerne til at styrke kommunikationen og tilpasse den til den enkelte patient, så patienter med dårlige forventninger får mere målrettet støtte og bliver trygge.

Patienternes oplevelse varierer

Forskerne analyserede data fra over 2.000 patienter med akutte (70 %), subakutte (12,4 %) eller kroniske (17,6 %) lænderygsmerter fra ChiCo-kohorten, der havde været til første konsultation hos en kiropraktor. Efter besøget udfyldte patienterne et spørgeskema om, hvor meget reassurance – altså beroligelse og tryghed – de følte, at behandleren gav dem. Med udgangspunkt i de indsamlede data identificerede forskerne patientkarakteristika, der var forbundet med den grad af beroligelse og tryghed, en patient oplevede under en kiropraktisk konsultation for lænderygsmerter og konkluderede, at:

  • Patienter med højere smerteintensitet i lænden og smerter, der havde varet længere end 4 uger, oplevede en lidt højere grad af beroligelse og tryghed end patienter med smerter, der havde varet mindre end 4 uger.
  • Patienter med en højere oplevet risiko for vedvarende smerter, tidligere billeddiagnostisk undersøgelser for lænderygsmerter (hos kiropraktorer, på offentlige sygehuse, på privathospitaler, hos speciallæger eller i udlandet), mandligt køn og højere alder oplevede en lidt lavere grad af beroligelse og tryghed.

Forskelle er en ledetråd

Forskellene kan have indflydelse på sundhedsprofessionelles kommunikation med deres patienter. Resultaterne af undersøgelsen tyder på, at der enten er nogle grupper som kiropraktorer er mindre tilbøjelige til at forsøge at berolige og informere, eller der er grupper som har sværere ved at føle sig beroliget. Derfor er det vigtigt at få indsigt i patientens forståelse og behov, så klinikeren kan tilpasse kommunikationen til den enkelte patient.

Anika Young, Adrian C. Traeger, Simon D. French, Alice Kongsted, Mark J. Hancock, Tue S. Jensen, Hazel J. Jenkins. Patient Characteristics Are Associated With Differences in Perceptions of Reassurance After a Consultation for Low Back Pain: Analysis of an Observational Study in Primary Care. European Journal of Pain 2025.